dinsdag, maart 08, 2011

asfalt

125. Landschap schiet links en rechts aan mij voorbij, ik ben mij op dit moment niet bewust van de kilometers die ik maak, het asfalt wat onder mij door schiet en de geluiden uit de radio die mijn oren niet bereiken, ik denk na, veel gedachtes die mijn hersenen vullen. niets belangrijks. mijn handen liggen losjes om het leren stuurwiel en de voorjaarszon verwarmd mijn huid, mijn ogen zijn samen geknepen tot streepjes tegen het zonlicht ondanks de zonnenbril. Het is een van de eerste lentedagen in Nederland.

En dan uit het niets komt uit de radio een bijna hypnotiserend geluid, het liedje begint denk ik net, ik heb het begin niet gehoord maar het maakt me alert. het doet iets met me. het maakt me bewust van de wereld om mij heen.130.

Bewust van de wereld die voorbij raast, bewust van mijn snelheid het geluid van de auto, de wielen op het wegdek en bewust van mijzelf. Ik draai het volume omhoog, en daarmee ook mijn alertheid. de hoeveelheid adrealine in mijn lichaam neemt toe en mijn hartslag versneld.135.

Mijn lichaam vult zich met energie en mijn voet drukt het gaspedaal in.140.
het zoememde geluid van de snel accelererende motor valt precies goed bij het ritme van het liedje en maakt dat het nu naast in mijn buik, ook begint te kriebelen in mijn hart.145.

Het geluid van de accelererende motor maakt me uitzinnig, het liedje maakt me sensitief, het maakt samen dat ik voor dat ik het in de gaten heb het asfalt zie als een grote zilveren baan, schitterend in de zon, ik kan het asvalt bijna ruiken, de motor zoemt en de spanning in mij neemt toe. Mijn ogen schieten over het wegdek, de spiegels en weer het wegdek, bijna op de maat van de muziek die me in een soort trance lijkt te brengen.

De wereld om mij heen die net zo scherp en aanwezig leek, lijkt op te gaan in de beleving, in de muziek, de zon en de schitterende strook asfalt die voor me ligt.155.

En terwijl mijn vingers licht gespannen maar soepel over het stuur glijden, en mijn nagels zich steeds meer vast zetten in het leer van het stuur word ook de muziek intenser. 160.

ik draai het stuur lichtjes naar rechts terwijl mijn vingers het stuurwiel steviger omklemmen, mijn vingers en het stuur, verstrengeld in elkaar, perfecte synergie, samen worden ze 1, ik en de auto.

we gaan de bocht in, groot waarschuwings bord, 70.
maar de muziek gaat door, het liedje is nog niet ten einde en bijna als een soort hypnose gaan we samen de bocht in. Ik hoor niet alleen de muziek maar voel nu ook de muziek door de speakers komen, de muziekt trilt door m'n bortskast en ik voel het wegdek onder me sidderen.
Het lijkt alsof ik van binnen explodeer!

170. al mijn spieren zijn gespannen , ik stuur wat meer naar rechts, mijn armen horizontaal en strak tegen het stuur, ik voel de tegendruk in mijn hele lichaam. De auto vult zich meer en meer met muziek die werkt naar een hoogtepunt, de bocht heeft een perfecte draai, de snelheid maakt dat de auto in een strakke lijn door het asfalt snijd en het asfalt zelf schikt zich gewillig na de krachten die door de wielen worden uitgeoefend op het zwarte teer. 175.

adrenaline suist door mij lichaam, opwinding.
Ik voel me alert, niets ontgaat me en ik ben opperste paraatheid. Het gaat om controle, een intense intimiteit is de afgelopen seconde ontstaan tussen mij de auto en het asfalt.
de auto en ik. we glijden in pure perfectie, strak en suisend door de bocht. een daad uit pure harmonie.

en dan, de muziek stopt.
stilte...

de ontlading,
gas los, 165.
een diepe zucht verlaat mijn lichaam.160.
Het stuur glijd even soepel weer door mijn handen terug in neutrale positie. 150.
Mijn armen ontspannen, mijn vingers laten het stuur weer los.140.
Mijn buik en hoofd voelen licht en leeg. 135.
Het volume van de radio gaat weer lager, en de DJ kondigt een ballad aan.

langs mij heen glijd het landschap weer voorbij. 125.
de zon verwarmt mijn lichaam.
vingers losjes in het stuur.

1 opmerking: